بچه‌هاى مسجد

جایی برای دیدار دوستان

كلاس پرورشي

كلاس پرورشي (1)

محمد عزيزي (نسيم)

اشاره :

يكي از كلاس هاي جالب در دوره ي راهنمايي ، كلاس پرورشي است .

هدف از راه اندازي اين كلاس ارتباط بيشتر مربي تربيتي با دانش آموزان جهت شناسايي و شكوفايي استعدادهاي

دانش آموزان بوده است .

اين كلاس از سال تاسيسش تا به امروز كتاب ثابتي نداشته است .

كتاب نداشتن اين كلاس باعث شده است كه هر معلمي با سليقه و توانايي هاي خود در اين زنگ كاركند.

يكي دوسال پيش ، وقتي در منطقه ي 15 تهران در گروه پرورشي فعاليت مي كردم ، به ذهنم رسيد كه حاصل تجربيات چندساله ام را در يك جا جمع كنم .

اميدوارم اين بضاعت اندك زمينه ساز همت و تلاشي بزرگ شود .

همدلي و همكاري مربيان تربيتي در اين راه مي تواند چراغي پيش رويمان باشد .

قانون پنج گنج

خلاصه طرح :

در اولين جلسه ي سال تحصيلي قوانين كلاسمان را به بچه ها

مي گوييم تا يادداشت كنند .

اين قوانين تا پايان سال تحصيلي پا برجايند .

هر مربي مي تواند قوانين خاص خودش را تعيين كند.

قوانين كلاس من پنج تاست كه به آنها پنج گنج مي گويم چون انجام هر كدام مثل گنجي پر بهاست .

مراحل :

1 - بچه ها دستشان را روي صفحه ي اول دفتر پرورشي شان

مي گذارند و تصوير پنجه ي دستشان را روي برگه طراحي مي كنند.

2 - روي هر انگشت يك قانون نوشته مي شود .

3 - بچه ها قوانين را حفظ مي كنند.

4 - زير برگه ي قوانين امضا مي كنند

5 - بهتر است انگشت هر قانون مشخص باشد و حساب شده ، مثلا انگشت نشانه براي قانون اجازه

قوانين كلاس پرورشي من :

1 - كلام خدا : وقتي خدا حرف مي زند ، ماساكت باشيم .

2 - راست گويي : هميشه راست گو باشيم.

3 - اجازه : اول اجازه ، بعد حرف تازه .

4 - مهرباني : با همديگر مهربان باشيم .

5 - وظيفه : به وظايف خود عمل كنيم.

كلاس پرورشي (2)

گروه بندي

خلاصه :

يكي از بهترين كارهايي كه مي توان در كلاس پرورشي انجام داد ، گروه بندي دانش آموزان است .

دانش آموز در گروه ، مديريت ، گذشت ، همكاري و.... را ياد گرفته و براي موفقيت گروهش تلاش مي كند .

يكي خوب و خوش خط مي نويسد يكي ديگر نقاش خوبي است ديگري صداي زيبايي دارد و ...براي شناسايي و پرورش استعدادهاي گوناگون بچه ها مي توان آن ها را در كلاس پرورشي گروه بندي كرد .

مراحل كار :

1-سرگروه ها توسط معلم ياراي بچه ها انتخاب مي شوند .

2 - سرگروه ها به نوبت ياركشي مي كنند.

3 - نوبت اجراي گروهها قرعه كشي مي شود .

4 - سرگروه براي خودش يك معاون انتخاب مي كند .

5 - هر گروه براي خودش نام مناسبي انتخاب مي كند و معلم اسامي گروه ها را روي تابلو مي نويسد .

برنامه هاي گروه ( تقسيم مسئوليت ها ) :

1 - مجري

2 - قاري قرآن

3 -حديث با ترجمه

4 - نمايش ضرب المثل ها

5 - اخبار هفته

6 - معرفي دوست تازه ( كتاب )

7 - سخنراني كوتاه با مطالعه قبلي

8 - مسابقه با جايزه

9 - مسئول تهيه كارت

10 - شيرين كاري وابتكار

11 - شعر خواني

12 - قصه گويي

نكته ها:

- جدول زمان بندي اجراي گروه ها روي تابلوي كلاس يا راهرو نصب شود .

- يك هفته مانده به اجراي گروه ، اعضا بايد با هم جلسه بگذارند و وظايف را تقسيم بندي كنند .

-معلم مي تواند براي هر فعاليت معياري تعيين كند و به اجرا كنندگان هر بخش امتياز دهد. مثلا زيبايي صدا در قرائت 10 نمره درست خواندن هم 10 نمره .

-خوب است اعضاي گروه كارت خود را بر سينه ( سمت چپ ) نصب نمايند .

- از گروه برتر مي توان در مراسم ها استفاده كرد.

- وقت اجراي هر گروه خوب است 30 دقيقه باشد.

كلاس پرورشي (3)
كتاب كبريتي
خلاصه :
در حال حاضر استقبال از كتاب هاي كوچك بيشتر شده است. كم شدن وقت ها و انفجار اطلاعات مي طلبد كه براي زندگي در اين زمان به ويژگي هاي آن دقت كنيم. براي تشويق دانش آموزان به مطالعه و ورود به دنياي كتاب ، اين كتاب كوچك ( كتاب كبريتي ) را تقديم شما مي كنيم تا به دانش آموزانتان آموزش دهيد .
مراحل كار :
1 - يك قوطي كبريت خالي و سالم تهيه كنيد .
2 - دو قسمت جلد ( روكش ) و داخل ( كشوي ) و قوطي كبريت را با كاغذي نازك و رنگي جلد كنيد .
3 - قرار است يك جلد كتاب كوچك براي اين قوطي كبريت بنويسيد و داخل آن بگذاريد .
الف - موضوع كتابتان را انتخاب كنيد .
مثل : شعر ، داستان ، ورزشي ، لطيفه ، سرود و...
ب - مطلبتان را در دفتر بنويسيد.
ج - برگه ي سفيدي را برداريد و با چند بار تا كردن به اندازه اي در آوريد كه در قوطي كبريت جا بگيرد .
د - براي بعضي از صفحات كتابتان نقاشي بكشيد يا از تصوير استفاده كنيد .
5 - براي كتابتان نام جالبي انتخاب كنيد و نام خودتان را به عنوان نويسنده يا گرد آوري كننده بر روي جلد بنويسيد.
6 - بهتر است طرح جلد قوطي كبريت يا طرح جلد كتاب و محتوايش تناسب داشته باشد .
7 - برگه هاي كتاب را با منگنه يا نخ و سوزن به هم وصل كنيد .
8 - روي قوطي ( در كناره ها ) نامتان را بنويسيد .
نحوه ي نمايش دادن آثار دانش آموزان بر روي تخته:
كشوي كتاب را باز كرده و با سوزن ته گرد آن رار وي تابلو نصب مي كنيم.

كلاس پرورشي (4)
خلاقيت
خلاصه: خلاقيت يعني به وجود آوردن چيزي جديد ، مناسب و با ارزش
استعداد خلاقيت در همه وجود دارد اما بعضي ها از آن بهره مي گيرند ولي بعضي ديگر متاسفانه نه !
هدف طرح درس زير اين است كه شما را تشويق كند به خلاق شدن و تشويق ديگران به خلاقيت .
تمام اختراعات بشر به لطف قدرت واستعداد خلاقيت او ميسر شده است.
موانع خلاقيت :
1 - تمسخر ديگران
2 - ترس از شكست
3 - تقليد كور كورانه از ديگران
4 - نشناختن استعداد و توانايي هاي خود و ...
براي تفكر خلاق بايد با روش « بارش مغزي » آشنا شويم اين روش مثل مشورت كردن است عد ه اي دور هم مي نشينند و در يك زمان مشخص ، در باره ي يك موضوع و يا مسئله دنبال راه حل مي گردند.
زمان اين جلسه مي تواند 10 تا 15 دقيقه باشد .
شركت كنندگان در اين جلسه بايد به 4 قانون زير عمل مي كنند:
1 - انتقاد ممنوع است ، چون ذهن را محدود مي كند.
2 - هرچه تعداد طرح وايده ها بيشتر باشد بهتر است .
3 - هر چه ايده ها تخيلي تر و عجيب و غريب تر باشند بهترند.
4 - ايده ها را مي توان با هم تركيب كرد.
در پايان جلسه ايده هاي يادداشت شده توسط افراد جلسه خوانده مي شود.
تمرينهايي براي خلاقيت:
الف - كلمه ها و تركيب هاي تازه
مثال : كيوي : تخم مرغ موكت شده
حالا براي كلمات زير
يك اسم جديد پيدا كنيد.
دم پايي، امتحان و....
با كلمه هاي نامربوط يك جمله ي
معنا دار و بامزه بسازيد.
كلاغ + دم پايي + تلويزيون 

كلاس پرورشي (5)

( مسابقه ي پنج گنج در حياط )
خلاصه :
هدف از اين مسابقه ايجاد يك رقابت سالم بين دانش آموزان و برانگيختن حس كنجكاوي در آن هاست .
اين طرح در آغاز شايد يك طرح پيش پا افتاده به نظر برسد اما بعد از اجرا، از استقبال خوب دانش آموزان تعجب خواهيد كرد .
وقتي دانش آموزان در حياط مدرسه نيستند ، به حياط مي رويم و 5 قسمت ازجاهاي مختلف حياط را به شكلي ساده طراحي مي كنيم.
مثلا قسمتي از نرده هاي پيچ خورده ي جلوي پنجره ، قسمتي از كولر جلوي دفتر دبيران ، قسمتي از سر در نمازخانه و ... براي هر كدام از قسمت ها يك نام جالب مي گذاريم ؛ نامي كه پاسخ را آشكار نكند.
مثلا براي شكلي كه قسمتي از بدنه ي كولر است نام « نسيم آباد» را انتخاب مي كنيم.
بعد اين 5 شكل را روي مقوا در اندازه اي بزرگ رسم مي كنيم .
بچه ها بايد در مدت زمان تعيين شده جاي اين شكل ها را كه به عنوان گنج هاي ما هستند پيدا كنند .
مراحل :
1 - انتخاب موضوع
2 - انتخاب قسمتي از موضوع
3 - انتخاب نام مناسب
زمان و مكان پاسخ به مسابقه را تعيين كنيد و در انتظار نامه هاي بچه ها باشيد .
چشم هاي كنجكاو دانش آموزان آنها را به جستجو فرا مي خواند و اين يعني كم شدن آزار و اذيت ها و ايجاد يك روحيه ي همكاري بين دانش آموزان.
اين مسابقه را مي توان هفته اي يك بار برگزار كرد. خوب است در پايان به 5 نفر از دانش آموزاني كه پاسخ صحيح رمزها را به دست آورده اند جوايزي اهدا كرد .
اگر برگه اي براي پاسخ چاپ شود، هم صندوق نامه ها زود پر نمي شود و هم تمام نامه ها يك اندازه خواهد بود .
به اميد شكوفايي خلاقيت دانش آموزان

كلاس پرورشي (6)

روز نامه ديواري
خلاصه :
روزنامه ديواري معجوني است از فعاليت هاي ادبي و هنري كه در صورت تهيه ي آن توسط دانش آموزان ، باعث شكوفايي استعدادهايشان مي شود.
طرح زير نگاهي است به قالب هاي نو ، قالب هايي كه قابليت آرشيو را دارا مي باشند .
ويژگي هاي يك روز نامه ديواري خوب :
1 - خوش خط و خوانا باشد .
2 - از فاصله ي يك متري بتوان مطالبش را خواند.
3 - از طرح و تصاوير در كنار نوشته ها به خوبي استفاده شده باشد .
4 - هرچه آثار تهيه كنندگان توليدي باشد كيفيت روزنامه ديواري بهتر خواهد بود.
5 - خوب است اول مطالب را در برگه اي بنويسيم و سپس روي برگه ي اصلي پاك نويسي كنيم .
مراحل كار :
اول يك برگه A5 ( نصفA4 )به بچه ها مي دهيم و از آن ها مي خواهيم يك روزنامه ديواري در كلاس تهيه كنند ؛ هر كس براي خودش. نكته هايي كه بچه ها بايد رعايت كنند:
1 - نامي جديد و جالب براي روزنامه شان انتخاب كنند.2- برگه را به 2 ، 3 يا 4 قسمت تقسيم كنند .
3 - تنوع مطالب را درنظر بگيرند.
مثلا بين لطيفه و چيستان فاصله بيندازند.
بعد از انجام كار، برگه ها را جمع كنيد به منزل ببريد يا در يك زنگ تفريح آنها را به دسته هاي عالي + خوب + متوسط تقسيم بندي كنيد.
از كلمه ي ضعيف استفاده نكنيد چون اعتماد به نفس و خود باوري بچه ها را كاهش داده و باعث سرافكندگي دانش آموز در ميان دوستانش مي شود .
در جلسه ي بعدي روي برگه ي A4 كار كنيد و در جلسه پاياني كار بر روي برگه به صورت دو يا چند نفره ( دو برابر ) را شروع كنيد.
وسايلي كه بچه ها بايد بياورند :
1 - مداد 2 - تراش 3 - پاك كن 4 - خط كش 5 - چسب نواري 6 - مداد رنگي 7 - روان نويس مشكي يا رنگي براي نوشتن متن . به قيچي به خاطر خطرش نيازي نيست .
آثار توليد ي ، آثاري هستند كه توسط خوددانش آموزان خلق شده باشد و در مقابل اين آثار، آثار مصرفي كه خالق آن ديگرانند.
خوب است در صورت استفاده از مطالب يا تصاوير ديگران نام نويسنده ها و منبع را بنويسيم.
اين كار نشانه ي امانت داري ماست.

كلاس پرورشي (7)
خلاصه:
يكي از فعاليت هاي جذاب و هيجان انگيز براي كودكان، نوجوانان و جوانان تهيه و چاپ يك مجله در مدرسه است.
لذت چاپ نام يك دانش آموز در يك نشريه ساده را تنها خود آن دانش آموز مي داند.
در طرح زير علاوه بر شناخت كلي با سازمان يك نشريه با مراحل توليد آن نيز آشنا مي شويد.
تعريف مجله:
مجموعه اي از مطالب و تصاوير است كه با هدفي خاص در يك جا گردآوري شده است.
انواع مجله:
1- از نظر زمان انتشار: روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، فصل نامه و...
2- از نظر نوع فعاليت: ادبي، ورزشي، علمي، هنري، اجتماعي و...
3- از نظر مخاطب (خوانندگان): كودك، نوجوان، جوان و بزرگسال
اعضاي نشريه:
1- مديرمسئول: جوابگوي مسائل اصلي نشريه است.
2- سردبير: مسئول انتخاب يا رد مطالب و تصاوير است.
3- مدير داخلي: معاون سردبير است و او را كمك مي كند.
4- مدير هنري: كسي كه مسئول نقاشي و صفحه آرايي است و بر كار آنها نظارت دارد.
5- ويراستار: غلط هاي املايي و معنايي مطالب را اصلاح مي كند.
6- خبرنگار: خبر، مصاحبه و گزارش تهيه مي كند.
7- صفحه آرا: مطالب و تصاوير را با دقت و زيبايي در كنار هم قرار مي دهد.
8- مسئول روابط عمومي: پل ارتباط مجله با مخاطبين است.
جوايز برندگان را تهيه و توزيع مي كند و به سؤالات خوانندگان جواب مي دهد.
9- مسئول تبليغات: براي جذب خوانندگان تبليغ مي كند.
10- مسئول چاپ
11- مسئول توزيع (فروش مجله)
12- اعضاي هيئت تحريريه
(نويسندگان مطالب گوناگون نشريه)
مراحل توليد يك مجله:
1- مطلب رسيده (توليدي يا مصرفي) توسط سردبير بررسي مي شود.
2- بعد از تأييد سردبير، توسط ويراستار اصلاح مي شود.
3- بعد از ويراستاري، حروف نگاري (تايپ) مي شود.
4- توسط نمونه خوان غلط هاي احتمالي حروف نگاري برطرف مي شود.
5- توسط مدير هنري يا تصويرگر براي مطلب، تصويري تهيه مي شود.
6- مطلب و تصوير توسط صفحه آرا در صفحه قرار مي گيرد.
7- بعد از آماده شدن صفحات، بازديد نهايي توسط سردبير يا مدير داخلي انجام مي شود.
8- مجله آماده شده، به دست چاپ سپرده مي شود.
9- بعد از چاپ، مجله تبليغ و توزيع مي شود.

ادامه دارد...

اين مطالب در روزنامه كيهان چاپ مي شوند.